livetochals.blogg.se

2014-04-12
20:31:00

En sevärd film om att leva med ALS
producerad av Andreas Franzén på uppdrag av Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning. Medverkar i filmen gör Joakim Sannervik, ALS-drabbad, Elenor Reinsjö, personlig assistent, Birgitta Jakobsson-Larsson, teamsköterska & Ingela Nygren, överläkare.
 
 
Elenor, den personliga assistenten i filmen, beskriver sitt jobb på ett bra och tydligt sätt. Det är ett kvalificerat och krävande arbete där assistenten med sin lyhördhet och empati genomför brukarens vilja. Brukaren ska kunna kommunicera sin önskan och mentalt acceptera att ta emot hjälp. Själv tycker jag fortfarande efter drygt åtta månader med assistans att det är svårt, ibland mycket svårt att bli hjälp. Jag har många önskningar om vad som behöver göras som direkt hjälp till mig och i hushållet men jag har svårt att på ett naturligt och självklart sätt be om det. Den fingertoppkänsla som Joakim i filmen talar om upplever jag krävs ömsesidigt. Jag kan inte som brukare stapla allt jag vill ha gjort oreflekterat utan få gjort en sak i taget och ge assistenten ett visst utrymme att utföra handlingarna på sitt sätt. Behovet av att vara ensam, att inte behöva vara social och föra samtal känner jag också starkt emellanåt och jag tränar mig på att tillgodose det. Det där med att skriva listor kan kanske vara till hjälp......
Hur som helst så är jag jättetacksam för att jag får all den assistans jag behöver.
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: