livetochals.blogg.se

2014-02-21
09:51:05

Kontakt med logoped
Vid senaste läkarbesöket blev jag uppmanad att ta kontakt med logoped för rådgivning. Logopeden kom hem till mig och pratade i lugn och ro igenom matsituationen och hur mitt tal fungerar. Jag fick råd om vad jag ska tänka på när jag får svårt att svälja. Vatten är det svåraste att svälja rätt och det finns förtjockningsmedel som inte påverkar smak men gör det lättare att dricka.
 

Så pratade vi om matning eftersom jag har så svårt att äta själv och hur viktigt det är att man själv så långt som möjligt får styra hur ätandet ska gå till. Hon tipsade om att den som matar själv får prova på att bli matad för att känna hur viktigt det är att vara lyhörd och följsam.
 
Så talade vi också om hur viktigt det är att sitta bra för att underlätta andningen. Rak i ryggen med båda benen i golvet. Inte korslagda ben! Man är inkörd i vanor som man medvetet måste ändra. Kanske självklara saker med bra att få hjälp att bli uppmärksam på vad man själv kan göra för att underlätta.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: