livetochals.blogg.se

2018-08-11
16:38:48

Tankar och känslor
Det var ett givande samtal igår. Vi pratade om känslor och den påverkan de har på hur vi tänker och hur tankarna påpekar våra känslor. Och även om du försöker hålla negativa tankar och känslor inom dig så pyser de ut och påpekar människor i din omgivning. För de personliga assistenterna orsakar det en dålig arbetsmiljö, för de nära och kära skadar det relationerna. Och som vi alla vet så kan man inte ändra andra människor, bara sig själv.
 
Det blev tydligt att jag släppt mina ansträngningar att tänka klokt och känna gott. Jag har nog låtit min sjukdom bli orsak till att jag tillåtit negativa tankar och känslor dominera, har tyckt synd om mig själv och förväntat mig att andra ska ge mig rätten att låta mitt dåliga humör få spela fritt.
 
Och visst är det svårt att vara klok och positiv när man har så liten kontroll över livet och handlingarna men det ger bara en nedåtgående spiral med mer och mer låsta tanke- och känslomönster.
 
Så vad jag måste göra är att med tanken styra upp känslorna och inte tillåta den första känslan sprungen ur reptilhjärnan få fäste. Avund, bitterhet, kränkthet, skadeglädje och missunnsamhet är inga ädla känslor som ska få vara mina magkänslor och styra hur jag tänker om mig själv och andra.
 
Och det går att ändra på om jag vill genom att börja ta kontroll över hur jag tänker och låta det påverka mina relationer och så kommer känslorna att följa med.
 
Just do it

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: