livetochals.blogg.se

2016-09-19
13:40:08

Assistans och mer assistans
Jag är mellan två assistenter. En har slutat för att få jobba heltid och de fyra som varit här och träffat mig kan eller vågar inte eftersom de behöver mer tid eller blir förskräckta när de ser mig och all hjälp jag behöver framför allt med andningen.
 
Det är svårt att själv inse att jag blivit så hjälpbehövande. Sjukdomen har smugit sig på och tagit över min kropp mer och mer medan jag mentalt försöker vara så vanlig som möjligt och tänka bort sjukdomen så mycket jag kan.
 
Dock insåg jag i somras att jag behöver fler assistanstimmar för att inte vara ensam så mycket så jag tog kontakt med Försäkringskassan. Handläggare från Fk och kommunen var här för snart tre veckor sedan och i fredags fick jag ett beslut från kommunen på tillfällig utökning under två månader tills Fk har gjort sin utredning.
Det betyder att jag får ihop en tjänst på minst 75 % till den nya assistenten, vilket kanske gör det lite lättare att hitta någon. Och så inser både jag och enhetschefen att det måste vara en person med undersköterskeutbildning eller åtminstone erfarenhet av andningshjälpmedel.
 
Detta sökande efter en ny assistent och utredningen om fler timmar har i alla fall gjort mig medveten om min skröplighet.
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: