livetochals.blogg.se

2018-03-04
14:37:40

Nu har jag bestämt mig
Jag har mailat sjuksköterskan på Neurologen och bett om en remiss för att operera in en peg så att jag lättare ska kunna få i mig näring, mediciner och vätska via en slang/knapp på magens utsida rakt in i magsäcken. Redan hösten 2016 förordade min neurolog detta och jag hade kontakt med kirurg för att planera operationen. Sedan backade jag och har tänkt att jag väntar tills det blir akut.
 
Bildresultat för operera in peg
 
Det är nog två år sedan jag började att bli fokuserad på maten och satt och tuggade i timmar vid måltiderna för att inte sätta i halsen. Emellanåt har det fungerat bättre men jag har successivt gått över till mer flytande och mjuk kost. Medicinen har jag delat i mindre och mindre bitar tills att jag för någon månad sedan började att ta den mortlad med äppelmos. Sedan några veckor har jag också förtjockningspulver i vatten för att undvika att svälja fel. Efter mycket resonerande med hjälpmedelscentralen har jag också fått nackstöd med pannband så att jag kan sitta lätt framåtböjd för att svälja så säkert som möjligt. Och det fungerar väl hittills så väl att jag har behållit vikten men ibland känns det som nästan rent omöjligt att få i mig det som är nödvändigt. Då kan man väl säga att det blivit ganska akut, eller hur?
Fortfarande bävar jag för ingreppet och hur jag ska klara sövningen, om det blir komplikationer och mycket värk. Men jag tror att när det är dags kommer jag att överlämna mig i läkarnas händer med tillförsikt.
Så jag kan längta till att kunna klunka i mig vatten, kraska på ett gott äpple, äta nötter, klämma en pizza.... Ja tänk så lycklig man var då.
 
Nu får vi se vad som händer.  
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: