livetochals.blogg.se

2018-03-21
18:10:47

Surt sa räven....
Här flyger och far de som kan, en vecka på Teneriffa, två veckor i Italien, en månad i Thailand och här sitter jag och försöker se fördelar med att inte resa. Jag sparar nu in både på koldioxid och utgifter. Såg på TV en ung kvinna som avstår från flygresor för att dra sitt strå till stacken i kampen mot klimatförändringarna. Lovvärt i mina ögon, ett initiativ som kan påverka andra att göra detsamma.
Bildresultat för flygplan sas
 
Min flygbojkott beror dock inte på miljökampen även om det finns spår av miljöaktivist inom mig (som aktiv i Folkkampanjen mot kärnkraft på 70-talet). Jag inser att hade jag varit frisk så hade min man och jag rest så mycket ekonomin bara tillåtit, njutit och tänkt att det gäller att leva medan man kan och avstått från att tänka vidare på vår individuella klimatpåverkan och istället litat till att politikerna löser detta.  
Egentligen tror jag att klimatomställningen också måste göras i det privata livet inte bara på politisk nivå. Att från 1 april i år höja flygskatten med 60-400 SEK/person och resa medförde en intensiv debatt som väl inte tystnat ännu. Det är dock hoppingivande att läsa att enligt Sifos senaste mätning är 48 procent "mycket positiva" eller "ganska positiva" till flygskatt, medan 33 procent är mycket eller ganska negativa. 18 procent svarade ej.  
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: