livetochals.blogg.se

2021-03-03
14:25:00

Fössta tossdan i mass
Smålands nationaldag firas imorgon för att hylla den smålänska dialekten - gärna med prinsesstårta eller något annat bakverk med "massipan"
Fössta tossdan i mass, då blir det prinsesstårta.
 
Detta är helt nytt för mig men visst är det lite kul för oss från Småland att få en anledning att äta tårta såhär en vardag i början av mars. 
Egentligen har jag aldrig varit särskilt stolt över den smålänska dialekten, snarare tvärtom. Men man ska värna om dialekterna, eller hur?  
Med åren har jag kommit att uppskatta mitt ursprung mer och mer. Det omvittnade karaktärsdraget hos smålänningar att vara slitvargar, arbetsamma och sega är väl värd att hylla, tycker jag. Egenheten att vara snåljåpar är ju däremot inget att stoltsera med om man inte omskriver betydelsen snål till sparsam med förmåga att ta tillvara och hushålla med resurser. Det vill vi ju alla kunna. 
En  utflyttad smålänning, Jonas Svenningson, grundade traditionen 2010 på sin facebook-sida med förklaringen: "Fössta Tossdan i Mass firas tack vare en ur dialektsynpunkt sällsynt lämplig kombination av ord innehållande det kontroversiella ljudet 'rs'" Det är alltså framförallt det småländska sättet att uttala ”rs” som gjort att just första torsdagen i mars passat bra. Sedan har traditionen växt och kanske växer än mer. Såg på facebook att Börjes i Tingsryd gör reklam för massipantååta.  .
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: