livetochals.blogg.se

2014-04-04
09:55:50

Kontakt med kurator
Jag är i en downperiod och har fastnat i ett känsloläge som jag själv har svårt att ta mig ur så efter några dagar i tårar, bitterhet och irritation tog jag kontakt med den kurator som följt mig sedan jag fick min diagnos.  
 
Från det att jag fick diagnosen 2006 hade vi regelbunden kontakt varje månad under ett par år. Hon var min ventil där jag kunde gråta ut och prata öppet om känslor av rädsla och sorg. I början fylldes jag av bilder av vad sjukdomen skulle göra med mig, vilken försämring och vilket slut jag skulle få. Hon stöttade mig att tänka här och nu och undvika bilderna över framtiden. Det gav mig en lättnad och kraft att se ljust på livet trots ALS. Jag försökte att fokusera på det friska och livet här och nu. Efterhand hade vi glesare kontakt vid behov när jag ramlade av banan. Och så är det fortfarande, jag ringer henne när jag inte själv förmår hantera känslorna på ett bra sätt.
 
Så idag har vi pratat i telefon tre kvart och det känns bättre redan. Nu ska jag försöka njuta av våren och allt det spirande i trädgården även om jag inte kan rensa ogräs, gräva, kratta, klippa och plantera själv....
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: