livetochals.blogg.se

2017-02-13
12:05:25

Ögonstyrning
har blivit min nya hobby. På den ögonstyrda datorn kan jag skypa, maila, surfa och skriva och få tal till det jag skriver. Redan för 8-9 år sedan fick jag testa att kommunicera med ögonen alternativt med en sensor på nästippen. Man ville från hjälpmedelscentralens sida tidigt i sjukdomsförloppet visa på vilka möjligheter det finns när kroppens funktioner avtar. Ingen visste då heller hur långsam försämringen skulle bli hos mig. Det var för tidigt för mig och jag testade pliktskyldigt men tog det inte till mig. Sedan dess har jag hållit ögonstyrning ifrån mig och använt skärmtangentbord och vanlig mus på datorn, vilket fortfarande fungerar någorlunda bra så jag kan använda det som alternativ.
Företaget Tobii Dynavox har utvecklat tekniken mycket på dessa år och numer känns det smidigt och lätt att vänja sig.
Jag har också fått skriva under en ansvarsförbindelse att skydda utrustningen och blir ersättningsskyldig om den skadas på grund av oaktsamhet. Det måste alltså informeras till försäkringsbolaget så värdet täcks av hemförsäkringen.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: