livetochals.blogg.se

2018-02-03
14:26:55

Caroline Ingres föreläsning om ALS
Bildresultat för caroline.ingre@karolinska.se
Caroline Ingre här i mitten på bilen tillsammans med bl a Lennart, Eva, Andre vid överlämnandet av en check
på 500 000 från Neuroförbundet, till vilken HensmålaThriatlon bidragit stort.
 
Onsdag den 31/1 föreläste doktor Caroline Ingre om den senaste forskningen inom ALS på Karolinska Sjukhuset i Huddine. En mycket informativ föreläsning som innehåller grundläggande information om ALS, nya rapporter och en inblick i vad som händer inom forskningen runt om i världen.
 
Här är länken till YouTube kanalen Assistans.TV:
https://www.youtube.com/watch?v=sDckMKrduTE&feature=youtu.be
 
Min sonhustru var där och antecknade följande:
"Lite korta tankar om föreläsningen (som kommer att läggas upp på fredag på Youtube på kanalen AssistansTV). Jag skriver ned det jag tror kan vara av intresse och det jag kände var "nytt" för mig. Fyll gärna på i kommentarerna med mer info ni som var där om ni vill. :)

Läkemedel av störst intresse just nu verkar vara Mastinib som visade lovande resultat i kliniska försök (30% långsammare förlopp av sjukdomen). Dessvärre har medicinen fastnat i kontroller hos franska läkemedel...sverket (kan vara något problem med hur försöken gjorts). Medicinen kommer inte komma förrän detta är löst, och läkemedelsföretaget har ansökt om att få genomföra nya studier. Caroline har anmält intresse att få vara med i en eventuellt ny studie, men det är upp till läkemedelsföretaget på vilken plats de vill göra studien.

En patient i USA provar sedan i somras "genterapi" förkortat ASO? (SOD1). Det har inte gett biverkningar eller varit farligt, men vi vet inte än om det gett effekt. Denna typ av medicin uppfattar jag kommer ges i studier av människor som screenats positivt för SOD1, liknande studier är på G för de som screenats positivt för C9 (annan genterapi).

Ni som skickat blodprov till Peter Andersén behöver inte skicka nya för att screena för nya upptäckta gener, det kommer de att göra ändå genom era gamla prov någon gång i vår.

http://www.alsuntangled.com/ är en sida där alternativa metoder (de som inte undersöks i "vanlig" forskning) undersöks av en forskare."

 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: